Ultieme shopervaring dankzij de Samsung 360 Cassette
De Stadsfeestzaal aan de Meir in Antwerpen is een iconisch gebouw. Het heeft er al een bewogen geschiedenis opzitten. Het stamt uit 1908, werd vroeger vooral gebruikt voor evenementen (kunsttentoonstellingen, de Antwerpse Antiekbeurs, feesten) en brandde in 2000 volledig uit. Maar daar merk je vandaag niets meer van, want nu is de Stadsfeestzaal een luxueus shopping center met restaurants en bars en ongeveer 40 winkels. Maar het is vooral een belevingscenter voor The Future of Shopping. Ambrava is met Samsung Climate Solutions een van de partners in dit project.
De Meir is de drukste winkelstraat van België. Een logische keuze voor RetailDetail als locatie voor het kennis- en belevingscentrum ‘The Future of Shopping’. Helemaal schitterend wordt het in de Stadsfeestzaal, een historisch pand dat uitbundig is gedecoreerd met fraai stucwerk en overdadig veel bladgoud. De ideale ligging voor een levend retail-laboratorium voor zowel B2B als B2C is: consumenten en professionals kunnen er zich beiden onderdompelen in de toekomst van kleinhandel, met innovatieve producten en winkelconcepten, retailbeleving en technologische innovatie. De toekomst van kleinhandel komt er voor het eerst in de wereld letterlijk tot leven: een magische winkelplek voor retailers, toeleveranciers én consumenten.
Eyecatcher
We bezoeken de tweede verdieping waar B2B centraal staat. Hier kunnen bedrijven, ondernemers, start-ups en experten samenkomen om de retailgeschiedenis te (her)schrijven, dankzij een flexibel opstelbare eventruimte en vergaderruimtes in verschillende groottes en constellaties. Starters kunnen er ruimtes huren naargelang hun noden en behoeften, maar ook professionals vinden in de hub een connectie dankzij co-working spaces. De Stadsfeestzaal wordt zo een zinnenprikkelend laboratorium voor en van de retail voor Belgische en internationale consumenten, retailers, producenten en toeleveranciers en shopping toeristen.
Dankzij een uitgebreid en divers portfolio is Samsung een partner in dit project. Mobiele toepassingen, TV en AV, huishoudproducten, ze vinden allemaal een plaats in retail. Maar een van de aspecten die voor de klant daadwerkelijk het verschil maakt in de winkelbeleving, is het binnenklimaat. Optimale omstandigheden, geen oncomfortabele luchtstromen en al zeker geen storende binnentoestellen. Maar waarom niet eens volledig anders denken en de binnenunits transformeren in eyecatchers? Met de 360 Cassette kan de gebruiker alle kanten uit.
“De Samsung 360 Cassette zorgt voor het ultieme binnencomfort”, legt Claude Glorieux, commercieel directeur bij Ambrava | Samsung, uit. “Dankzij het ronde ontwerp kan de warme of koude lucht effectief en gelijkmatig verdeeld worden. Dit in tegenstelling tot de klassieke 4-weg cassette, die traditioneel wordt geplaatst, waarmee je onmogelijk een ongelijkmatige luchtstroom kan vermijden. Het is zo simpel als je het ziet: de ronde uitlaat blaast de lucht in alle richtingen. Dit zonder een voelbare koude of warme luchtstroom te creëren. En om nog eens terug te keren naar de 4-weg cassette: zonder uitblaaslinialen die de luchtstroom gedeeltelijk blokkeren, reikt de horizontaal uitgeblazen lucht van de 360 Cassette 25% verder.”
WindFree™-technologie
Een woordje uitleg. De luchttoevoer is eenvoudig af te stellen zonder uitblaaslinialen, dankzij de drie boosterventilatoren die de richting van de luchtstroom aansturen vanuit de holle ruimte van de unit. Dit is mogelijk in een circulaire verspreiding, maar kan ook in drie segmenten van 120 graden apart gestuurd worden. De ervaring is exact hetzelfde als met het gekende Coanda-effect, waarbij de luchtstromen langs het plafond tot aan de uiteinden van de ruimte worden geworpen, maar met de 360 Cassette is er zelfs geen plafond nodig. Hierdoor kan de 360 Cassette ook als zwevend element aan twee stalen kabels aan het plafond worden opgehangen, voor een industriële look, zonder in te boeten op comfort.
Claude Glorieux legt er graag de nadruk op dat er geen storende luchtstroom ontstaat, want dit is een thema waar Samsung Climate Solutions hard op inzet. Er is een volledige productlijn binnentoestellen – 1-Weg en 4-Weg Cassettes en wandmodellen – uitgerust met de door Samsung ontwikkelde WindFree™-technologie. Deze verbetert het binnencomfort dankzij de duizenden microgaatjes die de aangevoerde lucht gelijkmatig uitblazen zonder onaangename tocht. In de WindFree™-modus wordt de lucht zacht en stil verspreid met een lage snelheid van minder dan 0,15 m/s en zonder temperatuurschommelingen wat voor een gevoel van optimaal welzijn zorgt. Samsung Climate Solutions heeft aan de WindFree™-technologie de AI Auto Comfort-functie gekoppeld. Artificiële Intelligentie analyseert de omstandigheden in de ruimte en de gebruikspatronen om de temperatuur automatisch aan te passen aan terugkerende patronen. Individuele regeling gebeurt o.a. met de SmartThings-app. Met één klik kan de gebruiker, via de mobiele telefoon, de unit in- en uitschakelen, de gewenste koelmodus selecteren of acties plannen. Is zelfs één klik te veel? Geen probleem, dat lost Samsung op met de Bixby-spraakassistent. Hiermee vraag je het toestel gewoon om in de gewenste modus te starten.
Terug naar de 360 Cassette bij RetailDetail. Op verschillende plaatsen zijn witte en zwarte units geplaatst. Meer concreet in de shops wit en in de polyvalente ruimtes – bijna onzichtbaar verwerkt door de industriële look – zwart. Naast de twee kleuropties is de plafondunit beschikbaar met een rond of vierkant paneel, voor extra installatie- en inbouwmogelijkheden.
Ter afsluiting geeft Claude Glorieux nog een specificiteit van deze HVAC-installatie mee. “De bestaande chiller op deze locatie was nog in een aanvaardbare staat en verdiende het nog niet om vervangen te worden. Natuurlijk hadden we bij een volledige retrofit zowel de energie-efficiëntie als het duurzaamheidsaspect gevoelig kunnen verbeteren, maar soms moet je nuchter denken. Samen met HVAC-installatiebedrijf Thermoco hebben we de nieuwe binnenunits perfect kunnen aansluiten op de bestaande chiller.”
Dit artikel is gepubliceerd in Cool&Comfort Nr. 89